Tantrismul: rituri si metafizica
Preț: 12,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: VARENNE J.
ISBN: 973-9453-71-6
Editura: Herald
Anul publicării: 2002
Pagini: 245
Format: 13x20
DESCRIERE
Dintre toate curentele hinduismului clasic si modern, incepand cu secolele VII i. e. n. si pana in zilele noastre, tantrismul este cel care se bucura de cel mai mare interes in Occident, interes suscitat mai ales de necunoasterea lui, in ciuda importantei sale usor de banuit. Putem spune ca in jurul acestui curent pluteste o aura de mister si incertitudine datorata reputatiei sale scandaloase pe care o are atat in India cat si in Occident.
Acest fapt se explica in primul rand prin rolul pe care il are sexualitatea in miturile si mai ales in riturile proprii tantrismului. Este dificila acceptarea tezei dupa care pulsiunile salbatice tinand de partea animalica s-ar putea amesteca cu exigentele unei Cautari spirituale. Or, tantricii nu se multumesc cu prezentarea situatiei ca de la sine inteleasa ci afirma ca tot ce tine de sexualitate este un fapt decisiv in transformarea Sinelui si "dobandirea mantuirii", cum s-ar putea spune in limbaj crestin.
Pozitie surprinzatoare daca ne amintim ca in India "mantuirea" este inteleasa ca o "eliberare" (moksha) de lanturile transmigrarii, conditionata de faptele (karman) realizate de individ in timpul vietii sale si de dorinta (kama) care le motiveaza. Aceasta dorinta poate consta in: nesat pentru bogatie, cautarea gloriei si a puterii, orgoliu, lacomie etc., dar mai ales pofta neostoita si desfrau.
Dorinta este deci responsabila de alienarea individului si de mentinerea lui in fluxul transmigratiei. Lupta care duce la eliberare consta in infruntarea dorintei prin diminuarea ei pana la abolire. Acesta constituie atat punctul de vedere al Yogai si Vedantei cat si calea trasata de Krishna in Bhagavat-Gita. "Renuntarea la dorinta, senzualitate si orgoliu aduce pacea spiritului si libertatea". Este o atitudine logica ce se regaseste in toate traditiile religioase.
Cat priveste tantrismul, el prefera un tratament homeopatic de combatere a raului prin rau. Adeptii sai accepta dorinta, ba chiar adopta o atitudine extrema: nu numai ca folosesc sexualitatea in riturile lor, dar cauta realizarea ei in afara normelor sociale. Toate practicile care sunt excluse de societatea indiana, cum ar fi relatiile cu prostituatele sau cu sotiile altora, si care duc la excomunicare, adica la pierderea statutului social prin excluderea din casta, se regasesc in tantrism.
De aici si necesitatea secretului, a ritualurilor nocturne practicate in afara satului sau in case speciale, interzise neinitiatilor. La fel, meditatia asupra mortii, familiara tuturor formelor de spiritualitate, va fi realizata de catre tantrici pe campurile de crematie, locuri impure prin excelenta. Avem de-a face aici cu vointa de a provoca un soc psihic extrem de puternic: se crede ca violenta aceasta este necesara pentru a-l pune pe individ in conditia de a face un efort care, in cele din urma, il va conduce la Eliberare.
Asadar, este nevoie sa intelegem tantrismul din interior. Lucrarea de fata spera sa reuseasca aceasta, aratand permanenta demersului tantric si unitatea sa funciara, esentiala, dincolo de formele mitologice, rituale, simbolice si speculative pe care el le imbraca intr-un context ca cel indian (hindus si budist), unde regula este bogatia diversitatii si unitatea in diversitate.
Acest fapt se explica in primul rand prin rolul pe care il are sexualitatea in miturile si mai ales in riturile proprii tantrismului. Este dificila acceptarea tezei dupa care pulsiunile salbatice tinand de partea animalica s-ar putea amesteca cu exigentele unei Cautari spirituale. Or, tantricii nu se multumesc cu prezentarea situatiei ca de la sine inteleasa ci afirma ca tot ce tine de sexualitate este un fapt decisiv in transformarea Sinelui si "dobandirea mantuirii", cum s-ar putea spune in limbaj crestin.
Pozitie surprinzatoare daca ne amintim ca in India "mantuirea" este inteleasa ca o "eliberare" (moksha) de lanturile transmigrarii, conditionata de faptele (karman) realizate de individ in timpul vietii sale si de dorinta (kama) care le motiveaza. Aceasta dorinta poate consta in: nesat pentru bogatie, cautarea gloriei si a puterii, orgoliu, lacomie etc., dar mai ales pofta neostoita si desfrau.
Dorinta este deci responsabila de alienarea individului si de mentinerea lui in fluxul transmigratiei. Lupta care duce la eliberare consta in infruntarea dorintei prin diminuarea ei pana la abolire. Acesta constituie atat punctul de vedere al Yogai si Vedantei cat si calea trasata de Krishna in Bhagavat-Gita. "Renuntarea la dorinta, senzualitate si orgoliu aduce pacea spiritului si libertatea". Este o atitudine logica ce se regaseste in toate traditiile religioase.
Cat priveste tantrismul, el prefera un tratament homeopatic de combatere a raului prin rau. Adeptii sai accepta dorinta, ba chiar adopta o atitudine extrema: nu numai ca folosesc sexualitatea in riturile lor, dar cauta realizarea ei in afara normelor sociale. Toate practicile care sunt excluse de societatea indiana, cum ar fi relatiile cu prostituatele sau cu sotiile altora, si care duc la excomunicare, adica la pierderea statutului social prin excluderea din casta, se regasesc in tantrism.
De aici si necesitatea secretului, a ritualurilor nocturne practicate in afara satului sau in case speciale, interzise neinitiatilor. La fel, meditatia asupra mortii, familiara tuturor formelor de spiritualitate, va fi realizata de catre tantrici pe campurile de crematie, locuri impure prin excelenta. Avem de-a face aici cu vointa de a provoca un soc psihic extrem de puternic: se crede ca violenta aceasta este necesara pentru a-l pune pe individ in conditia de a face un efort care, in cele din urma, il va conduce la Eliberare.
Asadar, este nevoie sa intelegem tantrismul din interior. Lucrarea de fata spera sa reuseasca aceasta, aratand permanenta demersului tantric si unitatea sa funciara, esentiala, dincolo de formele mitologice, rituale, simbolice si speculative pe care el le imbraca intr-un context ca cel indian (hindus si budist), unde regula este bogatia diversitatii si unitatea in diversitate.
Accesul clienţilor
-Promoţii
-- 57,00 leiPRP: 60,00 lei
- 33,15 leiPRP: 39,00 lei
- 25,76 leiPRP: 28,00 lei
RECENZII