Psihologia transporturilor

Preț: 30,95 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Grigore Havarneanu
Editura: Polirom
Anul publicării: 2013
Pagini: 264
Format: 16x23.5
DESCRIERE
lucrarea, Psihologia transporturilor evidentiaza rolul psihologiei cognitive si sociale in intelegerea comportamentului uman in trafic si propune metode de interventie psihologica pentru modificarea comportamentelor aberante si optimizarea performantei diferitelor categorii de participanti la trafic: soferi amatori sau profesionisti, vatmani, mecanici de locomotiva, piloti etc.
Volumul contureaza astfel un cadru general de referinta pentru studentii si profesorii de la facultatile de psihologie si pentru psihologii preocupati de problema transporturilor.
………………………
…la volan, pe motocicleta sau pe bicicleta, in autobuze si tramvaie sau ca pietoni, cu totii sintem participanti la trafic. De multe ori insa circulatia devine o competitie intre soferi sau intre acestia si politia rutiera.
De aici, aspectul adesea haotic al traficului contemporan, in care nimeni nu mai pare sa respecte regulile, si numarul ridicat de accidente de circulatie.
Psihologia poate contribui la cresterea si-gurantei rutiere, actionind asupra celui mai important factor responsabil de producerea accidentelor: factorul uman.
Fragment din carte:
Taxonomii ale riscului in trafic
In sfera psihologiei aplicate domina doua directii de cercetare asupra riscului. Pe de o parte, riscul a fost studiat la un nivel societal, referitor la unele pericole cu actiune larga precum accidentele nucleare, poluare, dezvoltarea unor tehnologii s. a. care ar putea afecta mediul inconjurator, sanatatea publica etc.
O alta linie de cercetare s-a axat pe studierea riscului la nivelul individual, adica pe aspecte legate de starea de sanatate a individului si pe luarea deciziilor cu privire la asumarea unor comportamente cu potential periculos pentru propria persoana.
Astfel, se poate face distinctie intre riscul la nivel societal si riscul la nivel personal. Cel din urma reprezinta principalul interes pentru psihologia participantului la trafic.
La fel ca in psihologia sanatatii, cercetatorii comportamentului in trafic incearca sa descopere de ce unii conducatori auto isi asuma riscuri foarte mari comparativ cu altii si cum poate fi redusa aceasta tendinta...
DIN CUPRINS:
Cuvant inainte
Introducere
Capitolul 1. Transporturile si psihologia participantului la trafic
Definirea problemei
Bun-venit in Romania! noi vs. Europa
Fara drumuri si fara-de-lege
De la haos la siguranta
Scurt istoric al dezvoltarii transporturilor
De la psihologia transporturilor la psihologia participantului la trafic
Stadiul actual de dezvoltare a domeniului si rolul psihologiei
Concluzie
Capitolul 2. Factorul uman si diferentele individuale
1. Perspectiva stiintifica asupra factorului uman
Personalitatea predispusa la accident
Personalitatea la volan vs. comportament la volan
2. Personaliatea predispusa la accident-factori de personalitate cu adevarat relevanti
Factori de personalitate care interactioneaza cu emotiile
Factorii temperamentali si cei din modelul "Big Five"
Stilul de atribuire si locul controlului
3. Variabile demografice si comportamentul la volan
Diferente individuale in functie de gen
Diferente individuale in functie de varsta si experienta
Particularitatile tinerilor conducatori auto
Concluzii
Capitolul 3. Competenta cognitiv-motrica
Abilitati si performanta
Volumul contureaza astfel un cadru general de referinta pentru studentii si profesorii de la facultatile de psihologie si pentru psihologii preocupati de problema transporturilor.
………………………
…la volan, pe motocicleta sau pe bicicleta, in autobuze si tramvaie sau ca pietoni, cu totii sintem participanti la trafic. De multe ori insa circulatia devine o competitie intre soferi sau intre acestia si politia rutiera.
De aici, aspectul adesea haotic al traficului contemporan, in care nimeni nu mai pare sa respecte regulile, si numarul ridicat de accidente de circulatie.
Psihologia poate contribui la cresterea si-gurantei rutiere, actionind asupra celui mai important factor responsabil de producerea accidentelor: factorul uman.
Fragment din carte:
Taxonomii ale riscului in trafic
In sfera psihologiei aplicate domina doua directii de cercetare asupra riscului. Pe de o parte, riscul a fost studiat la un nivel societal, referitor la unele pericole cu actiune larga precum accidentele nucleare, poluare, dezvoltarea unor tehnologii s. a. care ar putea afecta mediul inconjurator, sanatatea publica etc.
O alta linie de cercetare s-a axat pe studierea riscului la nivelul individual, adica pe aspecte legate de starea de sanatate a individului si pe luarea deciziilor cu privire la asumarea unor comportamente cu potential periculos pentru propria persoana.
Astfel, se poate face distinctie intre riscul la nivel societal si riscul la nivel personal. Cel din urma reprezinta principalul interes pentru psihologia participantului la trafic.
La fel ca in psihologia sanatatii, cercetatorii comportamentului in trafic incearca sa descopere de ce unii conducatori auto isi asuma riscuri foarte mari comparativ cu altii si cum poate fi redusa aceasta tendinta...
DIN CUPRINS:
Cuvant inainte
Introducere
Capitolul 1. Transporturile si psihologia participantului la trafic
Definirea problemei
Bun-venit in Romania! noi vs. Europa
Fara drumuri si fara-de-lege
De la haos la siguranta
Scurt istoric al dezvoltarii transporturilor
De la psihologia transporturilor la psihologia participantului la trafic
Stadiul actual de dezvoltare a domeniului si rolul psihologiei
Concluzie
Capitolul 2. Factorul uman si diferentele individuale
1. Perspectiva stiintifica asupra factorului uman
Personalitatea predispusa la accident
Personalitatea la volan vs. comportament la volan
2. Personaliatea predispusa la accident-factori de personalitate cu adevarat relevanti
Factori de personalitate care interactioneaza cu emotiile
Factorii temperamentali si cei din modelul "Big Five"
Stilul de atribuire si locul controlului
3. Variabile demografice si comportamentul la volan
Diferente individuale in functie de gen
Diferente individuale in functie de varsta si experienta
Particularitatile tinerilor conducatori auto
Concluzii
Capitolul 3. Competenta cognitiv-motrica
Abilitati si performanta
Accesul clienţilor
-Promoţii
-- 118,80 leiPRP: 132,00 lei
- 47,20 leiPRP: 59,00 lei
- 42,75 leiPRP: 45,00 lei
RECENZII