Introducere in tantra. Transformarea dorintei
Preț: 26,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Lama Thubten Yeshe
Editura: Herald
Anul publicării: 2012
Pagini: 224
Format: 13x20
DESCRIERE
Introducere in tantra. Transformarea dorintei - Lama Thubten Yeshe
…materialul care alcătuieşte această introducere în lumea deseori greşit înţeleasă a tantrei buddhiste a fost compilat din învăţăturile expuse în perioada 1975-1983 de călugărul tibetan Lama Thubten Yeshe, pe care numeroşii săi studenţi din întreaga lume îl numeau afectuos Lama Yeshe.
Lama Thubten Yeshe s-a născut în 1935 lângă Lhasa, la Tblung, şi la vârsta de şase ani a intrat în mănăstirea Sera Je, unde a primit o vastă educaţie academică şi spirituală. După preluarea Tibetului de către chinezi în 1959, şi-a desăvârşit educaţia în tabăra pentru refugiaţi Buxaduar în nord-estul Indiei, stabilindu-se apoi lângă stupă Boudhanath, în preajma oraşului Kathmandu, în Nepal.
Contactele lui cu occidentalii au început mai serios în Nepal, iar până în 1971 Lama Yeshe şi Zopa Rinpoche fondaseră deja Gompa Centrului Nepalez Mahayana pe dealul Kopan, locul unde aveau loc anual cursuri de meditaţie care atrăgeau un număr din ce în ce mai mare de studenţi.
Erau studenţi care ulterior au înfiinţat în Occident numeroase centre unde putea fi studiat şi practicat buddhismul, iar Lama Yeshe şi-a petrecut ultimii zece ani din viaţă vizitând acele centre, dar şi altele, asigurând învăţătura, conducerea organizaţiilor şi, poate cel mai important, oferind inspiraţia exemplului său neobosit de a-i servi pe ceilalţi. A murit pe 3 martie 1984, la Spitalul Cedars-Sinai din Los Angeles - în zorii zilei Anului Nou Tibetan - în urma unei afecţiuni a inimii care îi ameninţa viaţa de mai mult de doisprezece ani.
Ideea acestei cărţi a apărut în 1981, când Lama Yeshe spunea că simte nevoia unei lucrări care să introducă tantra buddhistă în Occident într-un fel non-tehnic, uşor de înţeles.
Deşi tantra este considerată de diversele tradiţii tibetane ca fiind cea mai profundă şi avansată dintre toate învăţăturile buddhiste, el simţea că mesajul central era simplu şi clar, şi extrem de relevant pentru viaţă în secolul douăzeci. După cum spunea în multe ocazii, Occidentul descoperise cum să folosească atât de multe surse puternice de energie din natură, însă într-o foarte mare măsură nu-şi dădea seama de forţa extraordinară, chiar mai puternică decât energia nucleară, care sălăşluieşte în fiecare dintre noi.
Câtă vreme această puternică energie interioară va rămâne nedescoperită, viaţa noastră este sortită să rămână fragmentată şi fără scop, iar noi vom continua să cădem pradă presiunilor mentale şi emoţionale atât de caracteristice vremii în care trăim.
Practica tantrei, menită să profite de existenţa acestei resurse interioare ascunse şi să o utilizeze la capacitatea maximă, ne oferă cel mai bun prilej de a depăşi presiunile şi a ne transforma viaţa în acea totalitate integrată, cu sens, pe care ne-o dorim cu toţii.
După Lama Yeshe, practica tantrei este atât de potrivită Occidentului modern pentru că este „ştiinţifică". Cu alte cuvinte, departe de a fi un sistem de dogme care să fie acceptat pe baza credinţei sau autorităţii, tantra este de fapt o explorare practică, pas cu pas, a condiţiei umane, care conduce la descoperirea de sine, iar rezultatele sunt verificabile prin propriile noastre observaţii şi experienţe.
Tocmai acest accent pe experienţa directă ar trebui să facă tantra atractivă pentru un mare număr de occidentali care au fost dezamăgiţi de căile care cer credinţă şi încredere oarbă. Mai mult, aşa cum va reieşi clar din capitolele care urmează, tantra este o cale a bucuriei şi afirmării, calităţi care din păcate lipsesc în multe din formele curente, secătuite, a ceea ce odată au fost puternice tradiţii spirituale.
Fragment din carte:
Gurul interior şi cel exterior
Textele tantrice menţionează adesea că toate realizările vin de la guru. Acest lucru este adevărat, însă trebuie să înţelegem că „guru" are două niveluri diferite de înţeles.
Guru relativ, obiectiv, este învăţătorul care, comunicând cu noi în diferite feluri, ne arată cum să acţionăm pentru a putea descoperi propria noastră totalitate. Insă la un nivel mai adânc, mai subiectiv, guru nu este altceva decât propria înţelepciune interioară, claritatea fundamentală a minţii noastre.
Priviţi la felurile diferite în care oamenii răspund la aceleaşi învăţături spirituale ale aceluiaşi învăţător. S-ar putea ca o persoană să nu înţeleagă nici măcar intelectual conceptele conţinute în învăţătură.
O alta poate să le înţeleagă, dar nu e capabilă să pătrundă sensul lor profund. Şi sunt aceia care pot trece dincolo de cuvinte şi concepte şi să trăiască unificarea totală cu înţelepciunea şi compasiunea învăţătorului.
Aceste reacţii se datorează nivelurilor diferite de evoluţie intelectuală şi spirituală atinse de indivizi diferiţi. Cu cât sunt mai deplin în legătură cu gurul lor interior, cu atât mai profundă le va fi înţelegerea învăţăturilor.
……………………..
CUPRINS:
Nota traducătorului
Cuvânt înainte
Prefaţă
CAPITOLUL I - Puritatea esenţială
Shakyamuni, întemeietorul buddhismului
Puritatea fundamentală a minţii
Abordarea tantrică
Principiul transformării
CAPITOLUL II - Dorinţă şi fericire
Dorinţă, frustrare şi autocontrol
Religia şi respingerea plăcerii
Buddha şi calea bucuriei
A urma calea astăzi
CAPITOLUL III - Plăcere, dezamăgire şi împlinire
Tantra şi desfătarea
Imagini ale unităţii
Patru clase ale tantrei
Dorinţă şi distorsionare
Sursa nemulţumirii
Soluţia tantrică
Cuvânt de atenţionare
CAPITOLUL IV - Detronarea tiraniei aparenţelor obişnuite
Dincolo de limitări: a se vedea pe sine ca zeitate
Problemele emanării de sine
Mintea distrasă în exterior
Provocarea explorării spaţiului interior
CAPITOLUL V - Ieşirea din nemulţumire
Ce este renunţarea?
Dezvoltarea detaşării
Renunţarea la falsul refugiu
CAPITOLUL VI - Deschiderea inimii
Egoism sau dedicare celorlalţi?
Motivaţia bodhichitta a inimii deschise
Eliberarea de preocuparea de sine
Concepţii greşite despre bodhichitta
Dezvoltarea egalităţii de spirit - fundamentul compasiunii universale
Bodhichitta este necesară pentru practicarea tantrei
CAPITOLUL VII - Dizolvarea limitărilor create de sine
Povara concepţiilor greşite
Visele şi vacuitatea
Agăţarea de ego şi nesiguranţa
Identificarea inamicului interior
Slăbirea strânsorii concepţiilor false
Cultivarea căii de mijloc
CAPITOLUL IX - Spaţiul clar al minţii
A face loc prin „a nu vedea"
Claritate şi nondualitate
Manifestări ale conştiinţei
Claritate, iubire şi pace
Claritate, culoare şi beatitudine
Absorbirea extatică în realitate
A face să rodească potenţialul nostru iluminat
CAPITOLUL X - Inspiraţia şi Gurul
Nevoia de a primi inspiraţie
Gurul interior şi cel exterior
Ghidul şi modelul spiritual
Transmiterea prin iniţiere
Primirea iniţierii
Practica formală a Guru Yoga
Continua recunoaştere a unităţii
Inima atinsă de inspiraţie
A învinge rutina experienţelor obişnuite
CAPITOLUL XI - A intra în practica celei mai înalte tantra
Corpul vajra şi mintea rezidentă
Schimbarea viziunii noastre despre moarte
Moarte, stare intermediară şi renaştere
Cele trei aspecte ale naturii de Buddha
A profita de forma umană
Procesul morţii
Moartea şi dharmakaya
Bardo şi sambhogakaya
Renaştere şi nirmanakaya
încetarea renaşterii
CAPITOLUL XII - Apariţia ca zeitate
De la compătimirea de sine la emanarea divină de sine
Disoluţia
Reapariţia
Abandonarea
Mândria divină şi apariţia clară
Personalitatea tantrică
Integrarea înţelepciunii şi delectării
CAPITOLUL XIII - Realizarea finală
Stadiul desăvârşirii: focul intern şi controlul energiei
Luciditatea extatică
Daka şi dakini
Rodul practicii tantrice
Calităţile care duc la succes
Glosar
Lecturi suplimentare
Index
…materialul care alcătuieşte această introducere în lumea deseori greşit înţeleasă a tantrei buddhiste a fost compilat din învăţăturile expuse în perioada 1975-1983 de călugărul tibetan Lama Thubten Yeshe, pe care numeroşii săi studenţi din întreaga lume îl numeau afectuos Lama Yeshe.
Lama Thubten Yeshe s-a născut în 1935 lângă Lhasa, la Tblung, şi la vârsta de şase ani a intrat în mănăstirea Sera Je, unde a primit o vastă educaţie academică şi spirituală. După preluarea Tibetului de către chinezi în 1959, şi-a desăvârşit educaţia în tabăra pentru refugiaţi Buxaduar în nord-estul Indiei, stabilindu-se apoi lângă stupă Boudhanath, în preajma oraşului Kathmandu, în Nepal.
Contactele lui cu occidentalii au început mai serios în Nepal, iar până în 1971 Lama Yeshe şi Zopa Rinpoche fondaseră deja Gompa Centrului Nepalez Mahayana pe dealul Kopan, locul unde aveau loc anual cursuri de meditaţie care atrăgeau un număr din ce în ce mai mare de studenţi.
Erau studenţi care ulterior au înfiinţat în Occident numeroase centre unde putea fi studiat şi practicat buddhismul, iar Lama Yeshe şi-a petrecut ultimii zece ani din viaţă vizitând acele centre, dar şi altele, asigurând învăţătura, conducerea organizaţiilor şi, poate cel mai important, oferind inspiraţia exemplului său neobosit de a-i servi pe ceilalţi. A murit pe 3 martie 1984, la Spitalul Cedars-Sinai din Los Angeles - în zorii zilei Anului Nou Tibetan - în urma unei afecţiuni a inimii care îi ameninţa viaţa de mai mult de doisprezece ani.
Ideea acestei cărţi a apărut în 1981, când Lama Yeshe spunea că simte nevoia unei lucrări care să introducă tantra buddhistă în Occident într-un fel non-tehnic, uşor de înţeles.
Deşi tantra este considerată de diversele tradiţii tibetane ca fiind cea mai profundă şi avansată dintre toate învăţăturile buddhiste, el simţea că mesajul central era simplu şi clar, şi extrem de relevant pentru viaţă în secolul douăzeci. După cum spunea în multe ocazii, Occidentul descoperise cum să folosească atât de multe surse puternice de energie din natură, însă într-o foarte mare măsură nu-şi dădea seama de forţa extraordinară, chiar mai puternică decât energia nucleară, care sălăşluieşte în fiecare dintre noi.
Câtă vreme această puternică energie interioară va rămâne nedescoperită, viaţa noastră este sortită să rămână fragmentată şi fără scop, iar noi vom continua să cădem pradă presiunilor mentale şi emoţionale atât de caracteristice vremii în care trăim.
Practica tantrei, menită să profite de existenţa acestei resurse interioare ascunse şi să o utilizeze la capacitatea maximă, ne oferă cel mai bun prilej de a depăşi presiunile şi a ne transforma viaţa în acea totalitate integrată, cu sens, pe care ne-o dorim cu toţii.
După Lama Yeshe, practica tantrei este atât de potrivită Occidentului modern pentru că este „ştiinţifică". Cu alte cuvinte, departe de a fi un sistem de dogme care să fie acceptat pe baza credinţei sau autorităţii, tantra este de fapt o explorare practică, pas cu pas, a condiţiei umane, care conduce la descoperirea de sine, iar rezultatele sunt verificabile prin propriile noastre observaţii şi experienţe.
Tocmai acest accent pe experienţa directă ar trebui să facă tantra atractivă pentru un mare număr de occidentali care au fost dezamăgiţi de căile care cer credinţă şi încredere oarbă. Mai mult, aşa cum va reieşi clar din capitolele care urmează, tantra este o cale a bucuriei şi afirmării, calităţi care din păcate lipsesc în multe din formele curente, secătuite, a ceea ce odată au fost puternice tradiţii spirituale.
Fragment din carte:
Gurul interior şi cel exterior
Textele tantrice menţionează adesea că toate realizările vin de la guru. Acest lucru este adevărat, însă trebuie să înţelegem că „guru" are două niveluri diferite de înţeles.
Guru relativ, obiectiv, este învăţătorul care, comunicând cu noi în diferite feluri, ne arată cum să acţionăm pentru a putea descoperi propria noastră totalitate. Insă la un nivel mai adânc, mai subiectiv, guru nu este altceva decât propria înţelepciune interioară, claritatea fundamentală a minţii noastre.
Priviţi la felurile diferite în care oamenii răspund la aceleaşi învăţături spirituale ale aceluiaşi învăţător. S-ar putea ca o persoană să nu înţeleagă nici măcar intelectual conceptele conţinute în învăţătură.
O alta poate să le înţeleagă, dar nu e capabilă să pătrundă sensul lor profund. Şi sunt aceia care pot trece dincolo de cuvinte şi concepte şi să trăiască unificarea totală cu înţelepciunea şi compasiunea învăţătorului.
Aceste reacţii se datorează nivelurilor diferite de evoluţie intelectuală şi spirituală atinse de indivizi diferiţi. Cu cât sunt mai deplin în legătură cu gurul lor interior, cu atât mai profundă le va fi înţelegerea învăţăturilor.
……………………..
CUPRINS:
Nota traducătorului
Cuvânt înainte
Prefaţă
CAPITOLUL I - Puritatea esenţială
Shakyamuni, întemeietorul buddhismului
Puritatea fundamentală a minţii
Abordarea tantrică
Principiul transformării
CAPITOLUL II - Dorinţă şi fericire
Dorinţă, frustrare şi autocontrol
Religia şi respingerea plăcerii
Buddha şi calea bucuriei
A urma calea astăzi
CAPITOLUL III - Plăcere, dezamăgire şi împlinire
Tantra şi desfătarea
Imagini ale unităţii
Patru clase ale tantrei
Dorinţă şi distorsionare
Sursa nemulţumirii
Soluţia tantrică
Cuvânt de atenţionare
CAPITOLUL IV - Detronarea tiraniei aparenţelor obişnuite
Dincolo de limitări: a se vedea pe sine ca zeitate
Problemele emanării de sine
Mintea distrasă în exterior
Provocarea explorării spaţiului interior
CAPITOLUL V - Ieşirea din nemulţumire
Ce este renunţarea?
Dezvoltarea detaşării
Renunţarea la falsul refugiu
CAPITOLUL VI - Deschiderea inimii
Egoism sau dedicare celorlalţi?
Motivaţia bodhichitta a inimii deschise
Eliberarea de preocuparea de sine
Concepţii greşite despre bodhichitta
Dezvoltarea egalităţii de spirit - fundamentul compasiunii universale
Bodhichitta este necesară pentru practicarea tantrei
CAPITOLUL VII - Dizolvarea limitărilor create de sine
Povara concepţiilor greşite
Visele şi vacuitatea
Agăţarea de ego şi nesiguranţa
Identificarea inamicului interior
Slăbirea strânsorii concepţiilor false
Cultivarea căii de mijloc
CAPITOLUL IX - Spaţiul clar al minţii
A face loc prin „a nu vedea"
Claritate şi nondualitate
Manifestări ale conştiinţei
Claritate, iubire şi pace
Claritate, culoare şi beatitudine
Absorbirea extatică în realitate
A face să rodească potenţialul nostru iluminat
CAPITOLUL X - Inspiraţia şi Gurul
Nevoia de a primi inspiraţie
Gurul interior şi cel exterior
Ghidul şi modelul spiritual
Transmiterea prin iniţiere
Primirea iniţierii
Practica formală a Guru Yoga
Continua recunoaştere a unităţii
Inima atinsă de inspiraţie
A învinge rutina experienţelor obişnuite
CAPITOLUL XI - A intra în practica celei mai înalte tantra
Corpul vajra şi mintea rezidentă
Schimbarea viziunii noastre despre moarte
Moarte, stare intermediară şi renaştere
Cele trei aspecte ale naturii de Buddha
A profita de forma umană
Procesul morţii
Moartea şi dharmakaya
Bardo şi sambhogakaya
Renaştere şi nirmanakaya
încetarea renaşterii
CAPITOLUL XII - Apariţia ca zeitate
De la compătimirea de sine la emanarea divină de sine
Disoluţia
Reapariţia
Abandonarea
Mândria divină şi apariţia clară
Personalitatea tantrică
Integrarea înţelepciunii şi delectării
CAPITOLUL XIII - Realizarea finală
Stadiul desăvârşirii: focul intern şi controlul energiei
Luciditatea extatică
Daka şi dakini
Rodul practicii tantrice
Calităţile care duc la succes
Glosar
Lecturi suplimentare
Index
Accesul clienţilor
-Noutati
-- 118,80 leiPRP: 132,00 lei
Promoţii
-- 118,80 leiPRP: 132,00 lei
- 47,20 leiPRP: 59,00 lei
- 42,75 leiPRP: 45,00 lei
RECENZII