"Filosofia lui Pitagora "

Preț: 34,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
ISBN: 978-973-111-269-5
Editura:
Anul publicării: 2012
Pagini: 352
Format: 13x20

DESCRIERE

Autorul anonim al scrierii Despre viata si poezia lui Homer sustine ca Pitagora ar fi imprumutat de la Homer dogma nemuririi sufletului, teoria migratiilor succesive ale acestuia, doctrina numerelor (unde unitatea este principiul binelui iar diada principiul raului), stiinta muzicii si arta de a o folosi in scopuri morale si religioase. Imitandu-si maestrul, pitagoricienii nu au ezitat niciodata sa utilizeze versul pentru a moraliza sufletele, recomandand purificarea trupurilor prin arta medicinei si sufletele prin arta muzicii. Muzica se uneste cu poezia in cantec, iar cantecul, pentru pitagoricieni, este unul din cele mai desavarsite mijloace de purificare si educatie, una din formele cele mai inalte de expunere a ideilor morale; caci muzica, in opinia lor, face sa patrunda in suflet si in trup armonia si ritmurile ei, adica sanatatea si virtutea. In sfarsit, Versurile de Aur, care apartin cu siguranta Scolii Pitagoreice, sunt o dovada autentica a caracterului poetic pe care filosofia pitagoreica l-a pastrat mereu, si care se manifesta atat in esenta doctrinelor sale cat si in forma in care acestea s-au dezvoltat.

Insa filosofia greaca, in aceasta perioada a istoriei, este unita nu doar cu arta, cu poezia, si in consecinta cu religia, ci este unita de asemenea cu realitatea si cu viata practica. Pentru grec, viata omului este esentialmente o viata sociala: in afara unei societati organizate, guvernata de legi si de precepte rationale imperative, adica in afara politicii, nu exista loc pentru o societate umana, nici pentru om, si cu atat mai putin pentru o stiinta care sa-l studieze pe om indeaproape. Orice conceptie despre lucruri se leaga de o conceptie despre om, iar aceasta, de o conceptie despre om in societate, sau o conceptie politica; si cum teoria, sub acest raport, nu se lasa separata de practica, nu e de mirare ca vedem amestecandu-se si aproape confundandu-se o tentativa de reforma religioasa, politica si morala cu un sistem speculativ incipient si cu o doctrina cu adevarat stiintifica.

Filosofia pitagoreica se prezinta deci sub infatisari atat de multiple si diverse incat este dificil sa le putem sesiza pe toate in principiul ca si in unitatea lor: ea este poetica prin forma si procedeele sale de expunere, religioasa si politica prin scopul sau, speculativa si stiintifica prin principiul si rezultatele sale.

Pitagora a inteles ca buna organizare a vietii publice si private, morala sanatoasa si adevarata politica se bazeaza pe o doctrina religioasa; pe de alta pare, el era convins ca o doctrina religioasa, pentru a nu fi luata de curentul superstitiilor si erorilor pe care aceasta le poarta odata cu adevarul, trebuie sa se sprijine pe o conceptie rationala despre om, despre lucruri si despre intregul univers, adica pe o filozofie - proiect vast, care, chiar daca a esuat in parte, nu atesta mai putin originalitatea, forta si cuprinderea geniului care l-a conceput si a incercat sa il realizeze.

*

"Dupa parerea pitagoricienilor, numerele, proprietatile si combinatiile de numere sunt cauzele a tot ceea ce exista si a tot ceea ce devine, a tot ceea ce a fost si s-a preschimbat, de la origini si pana astazi. Pentru pitagoricieni, chiar si lumea insasi, in unitatea ei, este constituita de catre numar si nu exista alt numar in afara celui care constituie lumea. Cerul sau lumea, dupa cum spuneau pitagoricienii, reprezinta o armonie, adica un numar. Numarul este chiar fiinta. El este fiinta in toate categoriile fiintei; el este elementul material, elementul formal; el reprezinta cauza... Numerele par a fi deopotriva transcendente si imanente."

Aristotel

*

"In viziunea lui Pitagora, totul este numar, ordine, masura si armonie. Odata cu el putem sa intrezarim, distincta si de sine statatoare, adevarata notiune de filosofie. Odata cu el filosofia se prezinta ca o conceptie generala despre lume, o explicatie stiintifica si sistematica a naturii, omului si divinitatii."

Antelme-Edouard Chaignet

*

Descrierea bibliografica a cartii:

Antelme E. Chaignet, Filosofia lui Pitagora, Traducere din limba franceza: Gabriel Avram, Editura Herald, Colectia Cogito, Bucuresti, 2012, 352 p.



Cuprins



Introducere 5



Partea intai

Conceptia filosofica a pitagoreicienilor 9

I. Numarul 11

II. Elementele numarului 47

III. Lumea 75

IV. Sistemul numerelor in lume 93

V. Armonia 123

VI. Armonia celesta 135

VII. Viata lumii. Elementele. Spatiul. Timpul 151

VIII. Sufletul. Stiinta. Morala. Arta 169



Partea a doua

Influenta filosofiei pitagoreiciene asupra gandirii ulterioare 201



Partea a treia

Contributia pitagorismului la istoria cugetarii filosofice 321

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0343 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.

Centrul de preferințe pentru confidențialitate

X

Confidențialitatea dvs.

Procesăm datele dvs. cu scopul de a vă oferi posibilitatea să comandați produsele noastre online, precum și pentru a vă oferi conținut care să fie adaptat la interesele și nevoile dvs. Analizăm aceste date pentru a obține informații cu privire la comportamentul și interesele vizitatorilor noștri. Împărtășim aceste informații partenerilor noștri pe baza consimțământului și/sau a interesului legitim. Mai jos vă puteți exercita, la nivel de partener, dreptul de a consimți sau de vă opune unui interes legimit pe baza unui scop specific.

Module cookie strict necesare

Aceste fișiere sunt strict necesare pentru buna funcționare a magazinului online (pentru plasarea comenzilor online, autenficare în cont, salvarea/procesarea opțiunilor dvs cu privire la modulele de tip cookie, etc.). Acestea nu necesită acordul dvs. pentru plasare/accesare și nu pot fi dezactivate (decât dacă nu țineți meapărat să intrați în setările browser-ului dvs și să le dezactivați de acolo, având ca rezultat negativ întreruperea funcționării normale a site-ului).