Copilărie şi societate
DESCRIERE
În această carte de referinţă pentru psihologia dezvoltării umane, Erik Erikson combină profundele intuiţii ale psihanalizei cu datele empirice ale antropologiei culturale, pentru a evidenţia legăturile strânse dintre educaţia copilului şi constrângerile socioculturale. Publicată în 1950 şi reeditată în mai multe rânduri, cartea de faţă are meritul de a fi aplicat cu succes teoria freudiană a sexualităţii infantile la „munca de teren" a antropologiei. Astfel, autorul a studiat două triburi amerindiene, comparându-le diversele moduri de educaţie şi socializare ale copiilor. Plecând de aici, a elaborat teoria celor opt stadii ale dezvoltării Eului, concepţie care a rămas extrem de influentă până în prezent. Cartea oferă analize revelatorii asupra civilizaţiei nord-americane, la care se adaugă două inedite psihobiografii dedicate lui Hitler şi Maxim Gorki.
Erik H. Erikson (1902–1994), fost profesor emerit la Universitatea Harvard, s-a format la Viena sub îndrumarea Annei Freud. A devenit celebru pentru psihologia dezvoltării, dar şi pentru psihobiografiile dedicate unor personalităţi istorice, precum Isus Christos, Ghandi, Charles Darwin sau Martin Luther, ultimul făcând obiectul cărţii Psihanaliză şi istorie, tradusă la Editura Trei.
Cuprins:
Gânduri târzii din 1985
Prefaţă la cea de-a doua ediţie
Prefaţă la ediţia întâi
Partea întâi. Copilărie şi modalităţi ale vieţii sociale
CAPITOLUL 1
1. O criză neurologică la un copil mic: Sam
2. O criză de război la un soldat al marinei
CAPITOLUL 2 - Teoria sexualităţii infantile
1. Două episoade clinice
2. Libido şi agresivitate
3. Zone, moduri şi modalităţi
A. Gura şi organele de simţ
B. Organele de eliminare şi musculatura
C. Aparatul locomotor şi organele genitale
D. Pregenitalitate şi genitalitate
4. Moduri genitale şi modalităţi spaţiale
Partea a doua. Copilăria în două triburi amerindiene
Introducere la partea a doua
CAPITOLUL 3 - Vânători în prerie
1. Contextul istoric
2. Jim
3. Un seminar interrasial
4. Educaţia copiilor sioux
A. Naşterea
B. A lua şi a apuca
C. A ţine şi a da drumul
D. Două feluri de „cuceriri"
5. Supranaturalul
A. Dansul Soarelui
B. Călătoria vizionară
6. Rezumat
7. Un studiu ulterior
CAPITOLUL 4 - Pescari pe un râu cu somoni
1. Lumea yurok
2. Psihiatria copilului yurok
3. Educaţia copilului yurok
4. Rezumat comparativ
Partea a treia. Dezvoltarea Eului
Introducere la partea a treia
CAPITOLUL 5 - Eşecul timpuriu al Eului: Jean
CAPITOLUL 6 - Jucării şi raţiuni
1. Joc, muncă şi creştere
2. Joc şi vindecare
3. Începuturile identităţii
A. Joc şi mediu social
B. Fiul unui bombardier
C. Identitatea negrilor
CAPITOLUL 7 - Opt vârste ale omului
1. Încredere fundamentală vs neîncredere fundamentală
2. Autonomie vs ruşine şi îndoială
3. Iniţiativă vs culpabilitate
4. Competenţă practică vs inferioritate
5. Identitate vs confuzie de rol
6. Intimitate vs izolare
7. Generativitate vs stagnare
8. Integritatea Eului vs disperare
9. Un tabel epigenetic
Partea a patra. Tinereţe şi evoluţia identităţii
Introducere la partea a patra
CAPITOLUL 8
1. Polarităţi
2. Mama dominatoare
3. John Henry
4. Adolescentul, şeful, maşina
CAPITOLUL 9 - Legenda copilăriei lui Hitler
1. Germania
2. Tatăl
3. Mama
4. Adolescentul
5. Lebensraum, soldatul, evreul
6. O notă asupra evreităţii
CAPITOLUL 10 - Legenda tinereţii lui Maxim Gorki
1. Ţara şi „mir"- ul
2. Mamele
3. Despotul senil şi seminţia blestemată
4. Cei exploataţi
A. Sfânt şi cerşetor
B. Străinul
C. Gaşca fără tată şi copilul fără picioare
D. Sugarul înfăşat
5. Protestantul
CAPITOLUL 11 - Concluzie: Dincolo de anxietate
Lucrări publicate de Erik H. Erikson după prima ediţie a cărţii Copilărie şi societate
Accesul clienţilor
-Promoţii
-- 42,75 leiPRP: 45,00 lei
- 69,35 leiPRP: 73,00 lei
- 27,55 leiPRP: 29,00 lei
RECENZII