Aventura gindirii europene
Preț: 26,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Jacqueline Russ
ISBN: 973-611-089-3
Editura: INSTITUTUL EUROPEAN
Anul publicării: 2002
Pagini: 328
Format: 70x100
DESCRIERE
Aventura gindirii europene
- Ideile fondatoare;
- Crestinismul: ideile din Evul Mediu;
- Universul prometeic;
- Secolul al XX-lea: o ratiune cuprinsa de vertij.
Aventura gindirii europene, semnata de Jacqueline Russ, este o carte de profesor, in cel mai strict sens al expresiei, fara acceptia peiorativa capatata la noi. Este produsul unui Profesor care stie sa scrie o Carte si ma puteti crede, in calitate de cunoscator al mediului, ca acest gen de dascal nu este cel mai des intilnit, nici pe la noi, nici pe aiurea, insa pe la noi este mai rar decit s-ar crede. Tocmai din acest motiv, cind vedem o carte venita din alte orizonturi si care nu e doar o culegere de conspecte, vrem de la ea ceea ce nici nu poate si nici nu si-a propus sa dea. In plus, la plus belle fille du monde ne peut donner que ce qu'elle a, spun hexagonicii cetateni, in timp ce noi, indepartatii lor frati de la rasarit, sustinem ca de unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere. Comparati proverbele si veti avea o mai limpede percepere a opozitiei dintre polii latinitatii: la apus, femeia si oferta, la rasarit, Dumnezeu si cererea. Cam greu de construit o piata a schimburilor simbolice in aceste conditii, nu-i asa? Spuneam deci ca Jacqueline Russ pregateste studenti (mai tineri, mai tomnatici) care postuleaza pentru titularizarea in invatamintul secundar trecind prin filiera unui CAPES (Certificat d'Aptitudes Pedagogiques pour l'Enseignement Secondaire). Ea are deci ca repere obligatorii programele de bacalaureat franceze, cuprinzind un numar determinat de teme, notiuni si referinte care nu sunt in mod obligatoriu ale noastre. Se adreseaza unor absolventi care au trecut printr-un alt mod de abordare a filosofiei: mai multe ore, o insistenta mai mare asupra textelor (vezi Anexa), un acces mult mai usor la instrumentele de lucru, contactul cu o lume in care intilnirea dintre rase si culturi nu este o problema teoretica (religia musulmana este pe locul al doilea, inaintea protestantismului!). Iar expunerea este supusa unor rigori: ordinea inlantuirii, claritatea de limbaj, deschiderea interdisciplinara. Autoarea a mai scris Les chemins de la pensee, La pensee ethique contemporaine, Les theories du pouvoir si La marche des idees contemporaines, pe care o sintetizeaza in partea a patra a cartii de fata, de la care vom porni pentru a vedea daca si cum suntem vazuti acolo noi, cei care ne mindrim ca am exportat eugeni ionesti, brancusi, enesti, ciorani, coande, lupasti si alte ciudate vietati, care si-au luat zborul de aici si si-au aflat salas in alte zari, pentru a ne reveni cu numele. Cartea deci nu trebuie judecata cu ochii cititorului de Bernard Henri-Levy (filosoful spectacol, regizor de filme si prezent oricind crede de cuviinta in fata camerelor de luat vederi) sau de Andre Glucksmann (ceva mai sobru ca prezent, dar la fel de pasional in desfasurarea textelor), autori care pot fi profunzi uneori, dar nu sunt constrinsi de cerintele unei programe. Ea are ca destinatar un cititor aflat in perioada de formare sau/si unul cu lacune in cuprinderea de ansamblu a fenomenului cultural european, a peisajului ideilor in aceasta parte a lumii. Lacune accidentale (chiar daca persistente) pentru cititorii apuseni, sistematice pentru noi, cei din rasarit, unde profesorii activi si formati ca disciplina a predarii (cei in jur de 40 de ani) sunt totusi iesiti dintr-o filiera dominanta de vulgata marxista trecuta prin cirpaceala tricolora, unde fostii dascali de ateism stiintific predau acum istoria religiilor etc. Lacune care se perpetueaza intrucit autorii tinuti sub obroc pe vremuri, desi se declarau marxisti in tara lor (dar nu citisera opusurile ) nu sunt nici astazi tradusi, motivul fiind compromisurile facute pe vremuri cu autoritatile comuniste sau cu ideologia de stat declarata de stinga. Un Sartre nu poate fi gasit nici azi in bibliotecile universitare, aflam de el doar cind Liiceanu vrea sa-l apere post-mortem pe Cioran (vezi dezbaterea din Tara mea / Mon pays) . Si asta in timp ce japonezii ii traduceau, prin anii '70, pina si articolele, desi nu s-a instalat, din cite stiu, nici o guvernare marxist leninista in Tara Soarelui Rasare, si nici vreun partid purtind in brate trandafiri n-am auzit sa fi luat puterea. Ei au invatat insa un lucru: daca vrei sa intelegi o natiune, trebuie sa-i cunosti reperele, de la cele livresti la cele gastronomice, astfel incit Japonia este si unul dintre cei mai mari importatori de vinuri hexagonale, cu toate ca ar putea gasi produse mai ieftine prin zonele mai apropiate lor geografic.
Aventura gindirii europene. O istorie a ideilor occidentale este un instrument de informare in chestiuni de cultura generala, util in special tinerilor studiosi, care intentioneaza sa-si formeze o viziune de ansamblu asupra fenomenului cultural european. Lucrarea are urmatoarele obiective: sa reconstituie istoria intelectuala a Europei; sa refaca evolutia gindirii in Occident; sa ofere o perspectiva sintetica asupra devenirii civilizatiei europene. Cartea descrie convergenta marilor curente fondatoare ale gindirii europene, dialogul si dinamica ideilor, mergind pina la sciziunile si reconstructiile din epoca noastra. Organizata in ordinea unor momente semnificative - regatul iudeo-crestin, mostenirea antichitatii, epoca medievala, Renasterea, modernitatea - sinteza profesoarei Jacqueline Russ este, in final, o analiza a etapelor esentiale ale gindirii, intr-un demers clar si intr-un limbaj transparent.
- Ideile fondatoare;
- Crestinismul: ideile din Evul Mediu;
- Universul prometeic;
- Secolul al XX-lea: o ratiune cuprinsa de vertij.
Aventura gindirii europene, semnata de Jacqueline Russ, este o carte de profesor, in cel mai strict sens al expresiei, fara acceptia peiorativa capatata la noi. Este produsul unui Profesor care stie sa scrie o Carte si ma puteti crede, in calitate de cunoscator al mediului, ca acest gen de dascal nu este cel mai des intilnit, nici pe la noi, nici pe aiurea, insa pe la noi este mai rar decit s-ar crede. Tocmai din acest motiv, cind vedem o carte venita din alte orizonturi si care nu e doar o culegere de conspecte, vrem de la ea ceea ce nici nu poate si nici nu si-a propus sa dea. In plus, la plus belle fille du monde ne peut donner que ce qu'elle a, spun hexagonicii cetateni, in timp ce noi, indepartatii lor frati de la rasarit, sustinem ca de unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere. Comparati proverbele si veti avea o mai limpede percepere a opozitiei dintre polii latinitatii: la apus, femeia si oferta, la rasarit, Dumnezeu si cererea. Cam greu de construit o piata a schimburilor simbolice in aceste conditii, nu-i asa? Spuneam deci ca Jacqueline Russ pregateste studenti (mai tineri, mai tomnatici) care postuleaza pentru titularizarea in invatamintul secundar trecind prin filiera unui CAPES (Certificat d'Aptitudes Pedagogiques pour l'Enseignement Secondaire). Ea are deci ca repere obligatorii programele de bacalaureat franceze, cuprinzind un numar determinat de teme, notiuni si referinte care nu sunt in mod obligatoriu ale noastre. Se adreseaza unor absolventi care au trecut printr-un alt mod de abordare a filosofiei: mai multe ore, o insistenta mai mare asupra textelor (vezi Anexa), un acces mult mai usor la instrumentele de lucru, contactul cu o lume in care intilnirea dintre rase si culturi nu este o problema teoretica (religia musulmana este pe locul al doilea, inaintea protestantismului!). Iar expunerea este supusa unor rigori: ordinea inlantuirii, claritatea de limbaj, deschiderea interdisciplinara. Autoarea a mai scris Les chemins de la pensee, La pensee ethique contemporaine, Les theories du pouvoir si La marche des idees contemporaines, pe care o sintetizeaza in partea a patra a cartii de fata, de la care vom porni pentru a vedea daca si cum suntem vazuti acolo noi, cei care ne mindrim ca am exportat eugeni ionesti, brancusi, enesti, ciorani, coande, lupasti si alte ciudate vietati, care si-au luat zborul de aici si si-au aflat salas in alte zari, pentru a ne reveni cu numele. Cartea deci nu trebuie judecata cu ochii cititorului de Bernard Henri-Levy (filosoful spectacol, regizor de filme si prezent oricind crede de cuviinta in fata camerelor de luat vederi) sau de Andre Glucksmann (ceva mai sobru ca prezent, dar la fel de pasional in desfasurarea textelor), autori care pot fi profunzi uneori, dar nu sunt constrinsi de cerintele unei programe. Ea are ca destinatar un cititor aflat in perioada de formare sau/si unul cu lacune in cuprinderea de ansamblu a fenomenului cultural european, a peisajului ideilor in aceasta parte a lumii. Lacune accidentale (chiar daca persistente) pentru cititorii apuseni, sistematice pentru noi, cei din rasarit, unde profesorii activi si formati ca disciplina a predarii (cei in jur de 40 de ani) sunt totusi iesiti dintr-o filiera dominanta de vulgata marxista trecuta prin cirpaceala tricolora, unde fostii dascali de ateism stiintific predau acum istoria religiilor etc. Lacune care se perpetueaza intrucit autorii tinuti sub obroc pe vremuri, desi se declarau marxisti in tara lor (dar nu citisera opusurile ) nu sunt nici astazi tradusi, motivul fiind compromisurile facute pe vremuri cu autoritatile comuniste sau cu ideologia de stat declarata de stinga. Un Sartre nu poate fi gasit nici azi in bibliotecile universitare, aflam de el doar cind Liiceanu vrea sa-l apere post-mortem pe Cioran (vezi dezbaterea din Tara mea / Mon pays) . Si asta in timp ce japonezii ii traduceau, prin anii '70, pina si articolele, desi nu s-a instalat, din cite stiu, nici o guvernare marxist leninista in Tara Soarelui Rasare, si nici vreun partid purtind in brate trandafiri n-am auzit sa fi luat puterea. Ei au invatat insa un lucru: daca vrei sa intelegi o natiune, trebuie sa-i cunosti reperele, de la cele livresti la cele gastronomice, astfel incit Japonia este si unul dintre cei mai mari importatori de vinuri hexagonale, cu toate ca ar putea gasi produse mai ieftine prin zonele mai apropiate lor geografic.
Aventura gindirii europene. O istorie a ideilor occidentale este un instrument de informare in chestiuni de cultura generala, util in special tinerilor studiosi, care intentioneaza sa-si formeze o viziune de ansamblu asupra fenomenului cultural european. Lucrarea are urmatoarele obiective: sa reconstituie istoria intelectuala a Europei; sa refaca evolutia gindirii in Occident; sa ofere o perspectiva sintetica asupra devenirii civilizatiei europene. Cartea descrie convergenta marilor curente fondatoare ale gindirii europene, dialogul si dinamica ideilor, mergind pina la sciziunile si reconstructiile din epoca noastra. Organizata in ordinea unor momente semnificative - regatul iudeo-crestin, mostenirea antichitatii, epoca medievala, Renasterea, modernitatea - sinteza profesoarei Jacqueline Russ este, in final, o analiza a etapelor esentiale ale gindirii, intr-un demers clar si intr-un limbaj transparent.
Accesul clienţilor
-Promoţii
-- 42,75 leiPRP: 45,00 lei
- 69,35 leiPRP: 73,00 lei
- 27,55 leiPRP: 29,00 lei
RECENZII